מירי נבו מפרקת 5 מיתוסים על דלקת מפרקים

שחיה תורמת לטיפול בדלקת ניוונית, הליכה לא מחמירה אותה וכדי לטפל בה אפשר לעשות הרבה יותר מלמרוח משחה ולקוות לטוב – חמישה מיתוסים שכדאי לנפץ על כאבי מפרקים

מאחר שאין פתרון מובהק אחד לטיפול בכאבי מפרקים נדמה שכל אחד מכיר תורה אחרת: החברה אומרת שאסור לצעוד, הבן דוד מספר שכדאי לשחות חזה, השכן ממליץ על חימום המפרקים וההוא מהמכולת טוען שאי אפשר לעשות כלום וככה זה – פשוט כואב וזהו. מה נכון ומה לא נכון? מירי נבו עושה לכם סדר.

מיתוס ראשון: צעידה מחמירה את שחיקת הסחוס ולכן לא כדאי לצעוד

רבים מאמינים שהליכה גורמת לשחיקת המפרקים, אבל האמת היא שההפך הוא הנכון: כל המחקרים בתחום הטיפול במפרקים מצביעים על חשיבות הפעילות הגופנית בכלל וההליכה בפרט לחיזוק השרירים, לשיפור טווחי התנועה ולשיפור תפקוד המפרקים.

מומלץ לצעוד בשבילי אדמה, המצויים במרבית הפארקים, לצדי שביל האספלט, או בקרבת פרדסים ושדות. הימנעו מצעידה על דק עץ רטוב או לח בקרבת הים, בשל סכנת ההחלקה. לא מומלץ לצעוד על אספלט, על רצפת בטון או על אבנים. אם אתם צועדים בחדר הכושר העדיפו מכשיר אליפטיקל או אופניים על פני הליכון חשמלי.

אם כואב לכם בעת ההליכה היעזרו במקלות הליכה, בתומכי ברך ובנעליים בעלות בולמי זעזועים. האביזרים יסייעו לכם להפחית את העומס המופעל על המפרק. בתום ההליכה קררו את המפרק (באמצעות שקית ירקות קפואים, למשל).

מיתוס שני: מזג האוויר לא משפיע על המפרקים

שלושה גורמים משפיעים על כאבי המפרקים: טמפרטורה נמוכה, לחות גבוהה ושינויים בלחץ האטמוספרי. קור, כידוע, מכווץ רקמות שריר, ורקמות רכות המצויות סביב המפרקים מתכווצות גם הן – תהליך שסופו נוקשות וכאב. ממחקר חדש עולה כי הכאב במפרקים נובע כנראה גם מהתנודתיות במזג האוויר ולא רק מהקור.

מיתוס שלישי: רק אנשים מבוגרים סובלים משחיקת סחוסים

צעירים ובעיקר ספורטאים שנפצעו בעבר פציעה אורטופדית המערבת את המפרקים או כאלה שעברו ניתוחים אורטופדים, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח, עם השנים, תהליכי שחיקה וניוון של המפרק. מסתבר שקבוצה זו צריכה להיות במעקב קפדני במטרה למנוע עד כמה שניתן את תהליכי השחיקה, בעיקר במפרקי הברך והירך.

גם בעיות אורטופדיות מלידה כמו פריקת ירך שאינה מטופלת או מחלות מבניות של חלקי המפרק מזוהות עם שחיקה מוקדמת במפרקים בקרב החבר'ה הצעירים יותר.

אישה שוחה בבריכה (ShutterStock)
אם כבר שחיה, אז חתירה או גב (צילום: shutterstock)

מיתוס רביעי: בדלקת המפרקים הניוונית מטפלים רק באמצעות משחות

מחקרים רבים מצביעים על יתרונות תוספי התזונה בהגנה על הסחוס, בהפחתת תסמיני הדלקת (כאב ונוקשות) ואף בהאטת קצב התפתחות המחלה. כונדרואיטין, גלוקוזאמין סולפאט ואפלאפין נמצאו יעילים בהפחתת הכאב והדלקת במטופלים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית. יחד נוצר שילוב התורם לשיפור תפקוד המפרק. חפשו תוספי תזונה המכילים את שלושת המרכיבים.

מיתוס חמישי: שחייה מומלצת לטיפול בבעיות מפרקים

רוב האנשים מעדיפים לשחות שחיית חזה, אבל סגנון זה איננו מומלץ במקרה של כאבים בברכיים. מנח הברכיים בשחיית חזה גורם לרצועות הברך הפנימיות להימתח בכיוון לא רצוי. אם אתם יכולים שחו בסגנון חתירה או גב. אם צריך, היוועצו במדריך שחייה או קחו שיעור או שניים לשיפור הסגנון.
גם הליכה במים היא פעילות מצוינת ומומלצת מאוד לכל הסובלים משחיקת מפרקי הברכיים והירכיים.

לכו לכל הכיוונים (קדימה, אחורה ולצדדים) במשך 10־20 דקות כשהמים מגיעים לגובה בית החזה. כוח הציפה מפחית את העומס על המפרקים והתנגדות המים מגבירה את עבודת השרירים. תוכלו גם להיוועץ באורתופד בעניין הידרותרפיה - שיקום וטיפול במים בבריכה טיפולית.

אז נכון, עדיין אין פתרון אחד מובהק לריפוי דלקת המפרקים הניוונית, אבל הדלקת בהחלט איננה גזרת גורל. דרכי ההתמודדות רבות ומגוונות ובלב הטיפול מצויים הפחתת הכאב והניסיון לשפר את התפקוד היומיומי.

התמודדות אקטיבית עם המחלה משפרת את המצב הגופני ומשיבה לנו תחושת שליטה וביטחון. נסו לשלב את הפעילות הגופנית העדיפה עליכם עם נטילת תוספי תזונה יעילים ותבחינו בשינוי הדרגתי בהתפתחות הדלקת ובעוצמת הכאב.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה