בחנו את עצמכם: האם גם אתם סובלים מדלקת המפרקים הניוונית?

אתם מתקשים לקום מהכיסא, להתיישב, לעמוד לאורך זמן או להתכופף? ייתכן שאתם סובלים מדלקת המפרקים הניוונית. 10 השאלות שיעזרו לכם להבין מה קורה במפרקים שלכם

בחנו את עצמכם: האם גם אתם סובלים מדלקת המפרקים הניוונית?

אוסטאוארטריטיס, דלקת המפרקים הניוונית, שחיקת סחוסים – אלו רק שלושה מתוך מגוון השמות המתארים את מחלת המפרקים הנפוצה ביותר בעולם, הגורמת לרבים כאבים קשים במפרקים ובסופו של דבר מגבילה את טווח התנועה. המפרקים החשופים ביותר לשחיקה הם מפרק הברך ומפרק הירך. האם גם אתם סובלים מהדלקת? השתמשו בשאלון של הפיזיותרפיסטית לילך ארז כדי להכריע בסוגיה. אם תענו "כן" על ארבע שאלות ייתכן שהתשובה חיובית.

1. האם אתם משנים את גובה הכיסא שמול מסך המחשב לעתים קרובות?

ישיבה נמוכה יוצרת זווית חדה במפרק הירך ובמפרק הברך, ומובילה בסופו של דבר ללחץ על המפרק. ישיבה גבוהה מפחיתה את העומס המופעל על המפרקים ומקלה עליכם במעבר מישיבה לעמידה. מומלץ לשבת כך שתיווצר זווית הגדולה מ־90 מעלות בין הירך לגו ובין השוק לירך.

2. כמה זמן אתם מסוגלים לשבת ללא כאבי ברכיים?

אם כעבור חצי שעה אתם מרגישים אי נוחות או לחץ בברכיים, בדקו את גובה הכיסא. אם הגובה מותאם היטב ולמרות זאת עדיין כואב לכם, ייתכן שקיימת שחיקה באזור מסוים בברך או חוסר איזון שרירים סביב הברך.

3. האם כואב לכם באזור פיקת הברך?

הכאב יכול להיות תוצאה של כיפוף ממושך של הברך, כמו בזמן ישיבה בתיאטרון או בקולנוע, ולכן מכונה גם "Movie Sign" או "Theater Sign". אם אתם חשים לחץ בחלק הקדמי של פיקת הברך במהלך ישיבה ממושכת, ייתכן שקיים תהליך שחיקת סחוסים באזור הברך.

4.האם אתם חשים צורך ביישור הרגל ובכיפופה לעתים קרובות? בניעור הרגל?

אי נוחות בברך מאפיינת לעתים תהליך שחיקת סחוס או עומס במפרק. התנועתיות מסייעת מאוד להפחתת העומס.

5. האם אתם מתקשים בגריבת גרביים ובהסרתם?

פעולת גריבת הגרביים והסרתם דורשת מכל מפרקי הגפה התחתונה לנוע, ואנשים שסחוסיהם שחוקים לפעמים לא מצליחים לבצעה. נסו להניח את הרגל על שרפרף קטן במהלך הגריבה. אם אין שיפור רכשו לעצמכם, בעמותת יד שרה או בכל חנות לציוד אורתופדי, מכשיר עזר - גורב גרביים.

כאב גב (ShutterStock)
האם אתם מתקשים לעמוד לאורך זמן? (צילום: shutterstock)

6. האם המעבר מישיבה לעמידה קשה לכם?

קושי במעבר מישיבה לעמידה – מכיסא המחשב או מאסלה נמוכה - מאפיין לעתים תהליכי שחיקה במפרק הברך. נסו לקום לאט, להתיישר בהדרגה ולהעביר משקל מרגל לרגל. מומלץ להתקין ידית אחיזה אלכסונית לצד האסלה ולהיעזר בה לצורך הקימה מהאסלה.

7. האם אתם "נופלים" אל הכיסא או מתיישבים עליו לאט ובשליטה?

הקושי בחזרה מבוקרת והדרגתית לכיסא עלול להעיד על חולשת השרירים סביב מפרק הברך. אלו השרירים שבולמים את פעולת הישיבה. כדי לסייע לשרירים החלשים הניחו ידיים על הירכיים במהלך הירידה אל הכיסא.

8. האם אתם מתקשים בצעדים הראשונים שלאחר הקימה מהכיסא? האם אתם צולעים?

קושי בצעדים הראשונים עלול להצביע על שחיקת המפרקים. צליעה מעידה כי אתם נמנעים מדריכה על הרגל הכאובה. בקומכם מהכיסא המתינו רגע, העבירו משקל מרגל לרגל ורק אז התחילו ללכת, בצעדים קטנים. אחר כך המשיכו כרגיל.

9. האם אתם מתקשים לעמוד לאורך זמן?

קושי בעמידה ממושכת – בשטיפת כלים או בתליית כביסה, למשל - עלול להעיד על שחיקת המפרקים. אנשים שברכיהם כאובות מוצאים לעצמם טריקים שונים להקלת העומס על המפרקים בביצוע עבודות הבית: ישיבה על שרפרף מול מדיח הכלים, ישיבה על כיסא מוגבה בעת קילוף ירקות או הנחת רגל אחת על שרפרף במהלך בישול.

10. האם אתם מתקשים להתכופף אל הרצפה?

הפילו חפץ קטן אל הרצפה והתכופפו להרימו. קושי בכיפוף מאפיין שחיקת סחוסים במפרק הברך. נסו להתכופף בפסיעה, כשהרגל הכאובה ממוקמת מאחור. כדי לנקות את הרצפה מומלץ להשתמש במגב ובמטאטא גבוהים, יעה בעל ידית ארוכה ושואב אבק בעל זרוע ארוכה.

כדי להקל את התסמינים, להפחית את הכאב ואף להאט את קצב התקדמות הדלקת, מומלץ להתייעץ עם אורתופד וליטול תוסף תזונה כמו "מגה גלופקלס Fast".

המידע שבכתבה הוא בגדר המלצה בלבד ואיננו משמש תחליף לחוות דעת רפואית או לייעוץ מקצועי. לצורך אבחון המצב והתאמת הטיפול למצבכם יש להיוועץ בגורם מקצועי מוסמך.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה