תזונה בראשי פרקים: מה כדאי לאכול כדי לטפל במפרקים כואבים?

דגים, יוגורט דל שומן, פירות יער, תה ירוק, שעועית, בצל ואגוזים – המזונות שילחמו בדלקת וישמנו את המפרקים שלכם. ויש גם מזונות שכדאי להמנע מהם

תה ירוק (ShutterStock)
תה ירוק. ריכוז גבוה של נוגדי חמצון טבעיים (צילום: shutterstock)

דלקת מפרקים היא שם כללי למצבים שבהם כאבי מפרקים נובעים מדלקות. אמנם אין דיאטה שיכולה לרפא לחלוטין את הדלקת או למנוע אותה, אבל בכוחם של מזונות מסוימים להילחם בדלקת, לחזק את העצמות ולתגבר את המערכת החיסונית שלכם, ובכוחם של אחרים להגבירה. מה כדאי לאכול וממה כדאי להימנע?

מזונות שתורמים למפרקים

דגים: בורי, פורל, סלמון, טונה והרינג עשירים כולם באומגה 3 – חומצות שומן רב בלתי רוויות ואנטי דלקתיות. חומצות אומגה 3 מקלות על תסמיני דלקת מפרקים, טרשת עורקים ודלקות כרוניות אחרות. מומלץ לאכול 100 גרם דג 3-4 פעמים בשבוע.

מי שלא מחבב את טעמם של הדגים ומחפש מקור אחר לחומצות אומגה 3 ימצא אותן בתוספי תזונה המיועדים לטיפול בדלקות מפרקים ובכמויות קטנות יותר בפולי סויה.

פירות יער ופירות הדר: ממחקרים עולה כי לאנתוציאנין - הפיגמנט שמקנה לדובדבנים,לתותים, לפטל, לאוכמניות ולפירות יער אחרים את צבעם האדום - אפקט אנטי דלקתי. ויטמין C, המצוי בשפע בתפוז, באשכולית ובלימון, מסייע גם הוא במניעת דלקות - הוא נוגד חמצון ובעל תפקיד חשוב בשמירה על סחוס בריא.

ירקות ירוקים וירקות ממשפחת המצליבים: לרגישים ללקטוז מומלץ לאכול הרבה ירקות ירוקים – תרד, פטרוזיליה, קייל וברוקולי. מלבד סידן, החיוני, כאמור, לדחיסות העצמות, ברוקולי עשיר בוויטמין K ו־C ובסולפורופאן. מחקרים מצביעים על קשר בין צריכת סולפורופאן ובין מניעת סרטן וכאבי מפרקים. ירקות ממשפחת המצליבים, כמו קולרבי, כרוב וכרובית בעלי תכונות נוגדות דלקת.

תה ירוק: בתה ירוק ריכוז גבוה של נוגדי חמצון טבעיים שבכוחם להגן על התאים מפני חומרים מסרטנים ולנטרל את הרדיקלים החופשיים בגוף. נוגדי החמצון גם מרפים את כלי הדם ומונעים את התפתחותן של דלקות ושחיקת סחוסים. נוגד החמצון אפיגלוקטצין־3־גאלט חוסם את היווצרותן של מולקולות הגורמות לנזק במפרקים.

שום ובצל: מחקרים מצביעים עלקשר בין אכילת שום, בצל וכרישה ובין הפחתת הסיכון להתפתחות דלקות מפרקים. החוקרים מאמינים כי הרכיב דיאלילדיסולפין המצוי בשום נוגד את פעילותם של אנזימים הפוגמים בסחוסים. שום ובצל (וגם אספרגוס, צנון, צנונית, לפתוקולרבי) עשירים גם בגופרית - חומר חשוב לסחוסים ולשיקום עצמות.

אגוזי ברזיל (ShutterStock)
אגוזים. ידידותיים ללב ומצוינים לירידה במשקל (צילום: shutterstock)

אגוזים: מלבד היותם מקור נהדר לחלבון, סידן, מגנזיום, סידן וויטמין E, אגוזים כמו פקאנים, פיסטוקים, צנוברים ואגוזי מלך עשירים גם בסיבים תזונתיים. הם ידידותיים ללב ומצוינים לירידה במשקל – תהליך העוזר להפחתת העומס המופעל על המפרקים.

כורכום: איפה שאפשר וטעים, מומלץ לתבל את המזון בכורכום, שנחשב תבלין המסייע בהפחתת הכאב והדלקת.

מזונות שכדאי להמנע מהם

הימנעו עד כמה שניתן מבשר אדום, עוף, רכיכות, פירות ים, איברים פנימיים, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, נקניקים ונקניקיות. מומלץ להפחית ואף להימנע מצריכה של ירקות ממשפחת הסולניים: עגבניות, פלפלים, תפוחי אדמה וחצילים.

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין צריכת מזון מעובד ומטוגן ובין התפתחות דלקות. מזונות כאלו מכילים בדרך כלל כמויות אדירות של מלח וחומרים משמרים המאריכים את חיי המדף של האוכל אבל מקצרים את חיי התאים בגוף. גם הרבה סוכר – סוכריות, שוקולד, שתייה ממותקת, מאפים מתוקים וחטיפים מתוקים - יכול להביא לתוצאה דומה. אצל חלקנו צריכה מוגברת של מלח, חומרים משמרים וסוכר יכולה להתבטא בדלקת מפרקים. צריכה מבוקרת של מזון מעובד, מלח וסוכר חיונית לשליטה בדלקת המפרקים.השתדלו להימנע מהם ולהחליפם בפירות ובירקות.

ודבר אחרון: בשנת 2015 לא בטוח שצריך עוד להזכיר למישהו את הנזק שבעישון ובשתיית אלכוהול, ובכל זאת - מפרקים בריאים דורשים תזונה מאוזנת, פעילות גופנית קבועה ושנת לילה טובה. כל אלו משתבשים כאשר לשגרת היום שלכם נכנסים משקאות חריפים וסיגריות. לכן, במקביל להימנעות ממזון מעובד ולצריכה של שומנים טובים, אומגה 3 וסיבים תזונתיים, השתדלו להימנע משני אלו.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה